Mijn ervaringen

Mijn video's

Malta, Comino, Gozo

Strandvakantie

Malta, ondanks dat het een klein eilandje is, heeft Malta je voldoende moois te bieden. Doordat ik zeg klein, zal je even een korte schets geven over het eiland: met een oppervlakte van 316 m2 ligt Malta net onder Sicilië, een regio van Italië. Je bent dus met de auto binnen een uurtje van de ene kant naar de andere kant van het eiland (wat niet aan te raden is met een auto zonder airco) want droge en warme zomers zijn de klimatologische kenmerken van Malta. In onze zomermaanden is de gemiddelde temperatuur in Malta 30 graden, hierdoor is het de perfecte bestemming als strandvakantie.

Samen met mijn vriend zijn wij voor een periode van 9 dagen geweest, wat voldoende is voor een perfecte combinatie tussen ontspanning en avontuur.

Wij verbleven in het Mayflower hotel in Qawra, dit is de perfecte uitvalbasis om de leukste plekjes in Malta en de andere eilandjes te ontdekken. Dit hotel heeft een fantastisch mooi infinity-pool op het dak waardoor je elke keer kan wegdromen van het mooie uitzicht en waar je helemaal tot rust kan komen. Het hotel is op 4 min. loopafstand van het strand en een gezellige boulevard en op 15min. loopafstand van de ferry om naar Comino of Gozo te gaan. Wat voor ons ook een pluspunt was, was dat het hotel meteen naast het busstation lag.

Tijdens onze vakantie hebben we ons steeds verplaatst met het openbaar vervoer, raad eens waarom? Dhuuu mijn naam is Bronke en ik zoek altijd naar de goedkoopste oplossing. De bussen rijden in Malta bijna elk kwartier waardoor het prettig reizen is, en maakt niet uit hoever je gaat, elk enkeltje kost maar 2 euro. Indien je toch bereidt bent wat meer uit te geven kan ik een scooter zeker weten aanraden, let wel op want in Malta rijden ze aan de andere kant van de weg dan bij ons! Je kan een scooter huren vanaf 25 euro voor een hele dag. Ook kan je een auto huren maar zoals ik al zei i.v.m. de warmte is dat geen aanrader in Malta tenzij je een duurdere optie kiest voor een auto met een prima airco.

Even onze activiteiten op een rijtje:

• Blue lagoon, Comino
  • Jetski gehuurd

Quintana roo, Mexico

Rondreis, backpack

HOLA! Mexico, een prachtige land dat jammer genoeg bekend staat voor de gevaarlijke drugsbarons, hierdoor schrikt het vele mensen af om naar daar te reizen. Ik kan je 1 ding alvast verzekeren, ik heb me geen enkel moment onveilig gevoeld. Natuurlijk moet je de kleine straatjes en de uitwijken niet gaan opzoeken (andere delen van het land zijn gevaarlijker). Mexico was geen strandvakantie, ook geen backpack-vakantie, geen citytrip, ... Nee, het was een mengeling van alle mogelijke soorten reizen. Elke dag vertrokken we naar een nieuwe plek in Quintana roo, maar we kwamen ook elke dag terug naar ons appartementje in Playa Del Carmen. Een super goede tip die ik aan jullie kan meegeven -> Boek zeker geen hotel in het drukke Cancun, je betaald er bakken vol geld en je ziet enkel een hotelzone. Als je van gezellige restaurantjes, marktjes, winkelstraatjes, strand en van een super sfeer houdt, boek dan in Playa Del Carmen! Het is de perfecte uitvalbasis om naar al de geweldige activiteiten te rijden. Het voelde als backpacken omdat we elke dag ergens anders waren, maar af en toe was het ook weer een strandvakantie. We hadden een drukke planning opgemaakt voor onze 14 dagen in Mexico. Hieronder vind je een lijst over welke activiteiten we hebben gedaan:

• Met walvishaaien zwemmen: BESTE ERVARING OOIT! ZEKER DOEN! (120 euro pp)
  • Eilandje Holbox: vanuit Chiquilá neem je de ferry tot aan het adembenemende eiland.
  • Tulum: hier kun je door één van de bekendste hipsterstraat fietsen/scooter-en.
  • Chichen Itza: één van de zeven wereldwonderen, prachtig maar ga zo vroeg mogelijk!
  • Verschillende cenotes/grotten: stop zeker bij elke cenote die je onderweg tegenkomt.
  • Valladolid: een kleurrijk stadje, dit is op de heenweg naar de Chichen Itza.
  • Met schildpadden zwemmen in Akumal
  • Cancun: mooie blauwe zee, moeilijk om hier binnen te komen door hotelzone!
  • Met dolfijnen zwemmen Cancun: SUPER groot dolfinarium, waar ze veel ruimte hebben.
  • Cobá: Super mooi oud Maya complex middenin de jungle van Mexico.
  • Voor de sportievelingen onder ons: Tulum Jungle Gym -> een gym op het strand!
  • Bacalar meer: Het meer met 7 verschillende tinten blauw -> leuk om te kajakken!
  • Tequila-proeverij bezoeken, en natuurlijk een 1 of 2 of 3, ... drinken, ze moedigen je aan!
  • ...

Mexico op zichzelf zoals het eten, het drinken, taxi, de accommodaties is/zijn niet zo duur. Het zijn natuurlijk geen Bali-prijzen. Wat deze vakantie iets duurder maakt zijn al de verschillende activiteiten. Maar voor meer informatie over de kosten van deze vakantie kijk dan bij contact en stuur me gerust een mailtje voor alle details. Natuurlijk kan ik nog VEEL meer vertellen over dit prachtige land maar als jullie meer interesse hebben of als jullie Mexico zien als jullie volgende bestemming aarzel dan zeker niet om mij een berichtje te sturen! Mexico is zeker weten mijn favoriet en staat zelfs boven Bali maar toch gelijk met Nusa Penida!

Het filmpje hierboven, geeft jullie een beter beeld van onze reis.

New York, Verenigde Staten

Citytrip

New York, ze noemen het ook wel 'The city that never sleeps'. Dit is zeker geen fabeltje, elke minuut van de dag en nacht is er wel iets te beleven. Samen met drie andere vriendinnen heb ik dit tijdens onze citytrip van 5 dagen met plezier ondervonden. Nu komt waarschijnlijk al jullie eerste vraag... Is 5 dagen genoeg om New York te ontdekken? NEEEEE! dat is het niet, het is zo een grote stad dat je er zelfs twee weken voor nodig hebt. Mijn vriendinnen en ik zijn elke ochtend vroeg uit de veren gegaan (7.30u) om zoveel mogelijk uit onze dag te halen. De activiteiten die we gedaan hebben en zeker de moeite waard zijn:

(volgorde van het leukste naar minder speciaal)

• Top of the rock = mijn favoriet!
  • Basketbal wedstrijd in Brooklyn (Nets)
  • Time Square!
  • 9/11 museum en monument (25 euro voor een ticket maar zeker de moeite waard!)
  • Little Italy en China Town
  • Central Park
  • Winkelcentrum Oculus
  • Flatiron building
  • Museum of natural history
  • Vrijheidsbeeld/ statue of liberty
  • ...

Wij hebben alles via Uber gedaan, dit kwam omdat we met 4 waren voordeliger uit. De normale taxi's in New York zijn 5 keer duurder! In de avond keerde we elke keer terug naar New Jersey waar we in een Rbnb verbleven (stuur me een berichtje voor interesse). Dit allemaal maakte dat we onze reis aan een studente prijsje konden beleven. Je kan ook een New York pass kopen indien je meer musea wilt gaan bezoeken, dan is deze pas zeer voordelig. Maar er zijn ook genoeg gratis activiteiten die zeker evenwaardig zijn. New York is op Singapore na de indrukwekkendste stad waar ik ben geweest, zeker de moeite waard. (Dit geldt ook voor de natuurliefhebbers onder ons!)

Indonesië, Bali

Rondreis, Backpack

Bali staat bekend voor vriendelijke inwoners, mooie surfstranden, unieke tempels, gigantische rijstvelden, ... En ik kan je verzekeren alles wat ze over Bali zeggen klopt. Vanaf dat we aankwamen in Denpasar (de luchthaven van Bali) tot we weer vertrokken naar Amsterdam hebben de inwoners ons vriendelijk verwelkomt. Onze eerste nacht sliepen we in Kuta, dit stadje staat bekend voor het leuke nachtleven en het gezellige strand om te surfen. Kuta ligt dan ook maar 15 minuten van de luchthaven en dat maakte Kuta onze eerste stop. De eerste dag zijn we naar het strand gegaan om nog wat te bekomen van de lange vlucht, maar na een uur konden we de surfplanken niet meer weerstaan. Voor 200.000 Rp hebben we onze surfplanken gehuurd en zijn we de confrontatie met de golven aangegaan! Nu denk je waarschijnlijk Rp??? In Bali hebben ze in de plaats van euro's, Rupiahs. Een kleine som voor de wiskundige onder ons:

1 euro = 16.000 Rp    -    500 euro = 8.500.000 Rp

Je kan dus beter maar een grote portemonnee kopen voor al deze briefjes. De tweede dag in Kuta zijn we naar een schildpadden-hulpcentrum geweest. Hier krijg je een enthousiaste uitleg over hoe ze de schildpadden op het strand van Kuta helpen en uiteindelijk mag je dan een baby-schildpadje vrij laten in de grote zee. (GEWELDIGE ERVARING!) In de avond gingen we opzoek naar lekkere restaurantjes om iets te gaan eten. Bijna in heel Bali heb je tussen 16-19 een 'happy hour' dit maakt het eten nog goedkoper. Na een kleine zoektocht zijn we bij een typisch Balinees restaurantje iets gaan eten. We bestelde een grote rijsttafel met verschillende soorten vlees (die geserveerd werden op een klein BBQtje) voor een klein prijsje van 13 euro per persoon. In Kuta is het heel toeristisch, je loopt 100 meter over straat en je wordt 7 keer aangesproken ofwel voor een massage, taxi, een scooter te huren of als je iets wilt kopen in hun winkeltje. Maar uiteindelijk heeft het ook weer zijn charmes.

De derde vertrokken we naar een andere plaats in Bali, dit deden we door middel van de lokale taxi. Onderweg zijn we gestopt bij een speciale koffie maker genaamd 'Luwak'. Dit is de traditionele koffie die gemaakt wordt van de uitwerpselen van een Luwak (een soort katachtige). Het was verrassend lekkere koffie en dit moet je zeker gedaan hebben in Bali, elke local inwoner vraagt of je hun speciale koffie al geproefd hebt. We kwamen aan in Uluwatu, deze plaats staat bekend voor één van de grootste tempels van Bali. Bij het hotel wat we geboekt hadden via Booking.com hebben we heel gemakkelijk een scooter kunnen huren voor 4 euro/dag. Met de app: Here, zijn we door de straten van Bali gaan rijden opzoek naar de mooiste plaatsen en tempels. Na een uurtje rijden kwamen we aan bij de Uluwatu Tempel, dit is een gigantische tempel dat op een groot klif ligt en dat maakt dat het een prachtig uitzicht heeft op zee. De vele apen in de tempel maakte het een groter avontuur dan we hadden verwacht. We zagen apen met zonnebrillen, apen met hoeden en wanneer je een aap in zijn/haar ogen keek kwamen ze op je springen (niet zonder gevaar)! In Uluwatu hebben we ook een canyon bezocht en de mooie zonsondergang gaan kijken op de meest witte stranden van Bali!

Van Uluwatu gingen we naar Sanur, dit is waar de overstapplaats is om naar andere eilanden naast Bali te gaan. Voor een overstap met de boot te maken moet je je goed informeren over de prijs. Op het strand van Sanur zijn er wel 20 dezelfde kraampjes die een ticket willen verkopen voor naar een ander eiland te gaan. Ze beginnen allemaal met een te hoge prijs van 600.000 Rp, maar na afpingelen hebben we ons ticket voor 300.000 Rp kunnen kopen. We zijn hier maar 1 nacht verbleven omdat op deze plaats niet heel veel bezienswaardigheden zijn. Vroeg in de ochtend hebben we de boot genomen naar het eiland Nusa Penida (zie verhaal onder op deze pagina).

Terug op Bali (Sanur) hebben we de taxi genomen naar Ubud. Dit is de bekendste plaats voor toeristen omdat rond Ubud veel bezienswaardigheden te zien zijn zoals de bekende rijstvelden, verschillende watervallen, vele tempels, mooie wandelingen, Bali swing, knuffelen met de olifanten, ... Op deze plaats zijn we 7 dagen gebleven. Ook hier hebben we 4 dagen de scooter gehuurd om de niet toeristische dorpjes te gaan bekijken en om andere plaatsen te gaan ontdekken! Na de 6 mooie dagen in Ubud zijn we voor 1 nacht terug gegaan naar Kuta omdat we in de ochtend onze vlucht naar Singapore hadden.

Dit was mijn Bali-avontuur in een heel kleine notendop. We hebben zoveel gezien en meegemaakt dat het teveel is om neer te schrijven. Maar als je gerichte vragen hebt over Bali, bepaalde plaatsen, huren van een scooter, taxi's, ... noem maar op, twijfel dan zeker niet om mij een berichtje te sturen bij contact!

Indonesië, Nusa Penida

Rondreis

Nusa Penida is absoluut het mooiste eiland dat ik tot nu toe in heel mijn leven gezien heb. De natuur is zo puur en het toerisme is hier dan ook ver te zoeken. Hier leven de inwoners het basic boerenleven en dit is zo mooi om te zien. Door de duizenden palmbomen lijkt het of je elk moment van de dag door een paradijs rijdt. Het eilandje is ook zo klein dat het makkelijk rond te reizen is met een scooter en ook hier is een scooter makkelijk te huren. Een kleine tegenvaller zijn de verschrikkelijk slechte wegen maar de bestemmingen maken het zeker de moeite waard. Wat er nog zo mooi is aan dit eiland zijn de prachtige kustlijnen, waarbij dus ook de bekende T-REX toebehoort. Op foto's ziet het er al magisch uit maar wanneer je eenmaal op de klif staat kan je je ogen niet geloven. Voor leuke sfeerbeelden bekijk het filmpje boven aan deze pagina!

BEST PLACE I EVER BEEN!

Finland, Pori, Helsinki

Citytrip

Finland is tot nu toe nog geen bekende plaats om op vakantie te gaan, en ook Helsinki staat bij de meeste mensen (nog) niet op het lijstje. Na het bekijken van de foto's en mijn verhalen gaan jullie meningen 100% zeker veranderen. Mijn Finland-verhaal begon in Pori, hier begon ik met 6 andere verpleegkunde-studenten aan een uniek schoolproject. Pori zelf was geen mooie stad maar wanneer je een half uurtje verder de bossen introk kwam je de verwachtingen van de Finse natuur tegen. Finland biedt ook veel accommodaties met sauna's aan, waarbij je midden in een bos slaapt en op loopafstand van een groot meer. Het is ook typisch in Finland dat ze naar de sauna dat dichtbij een meer ligt zodat ze na de hitte zich kunnen verkoelen in het meer met een laagje ijs op. Ook ik heb het gedaan!

Wie van mooie boswandelingen houdt, moet zeker de bossen van Finland eens bezocht hebben. Maar niet alleen de bossen zijn mooi, ook de steden zoals Helsinki zijn rijk aan prachtige architectuur. Zelf ben ik maar 1 dag in Helsinki geweest, dit was uiteraard niet genoeg. Helsinki is zo een mooie stad met veel mogelijkheden, je kan er een boot nemen naar een ander eiland, musea bezoeken of de trein nemen naar Rusland. De laatste optie zou ik zeker weten gedaan hebben moest ik langer in Helsinki zijn geweest. Het is een treinrit van 4 uur en kost tussen de 30-50 euro. Helsinki zelf heeft heel mooie gebouwen/kerken, een groot winkelcentrum, een gezellig haventje, ... Ook biedt Finland veel mogelijkheden om rond te reizen, de treinen zijn heel duidelijk en er zijn veel busmaatschappijen die je voor een spotgoedkope prijs ergens naar toe brengt. Het enigste nadeel aan Finland is dat het drinken en eten heeel duur is. Ik wou een pint bier bestellen en dit was 8 euro... Maar dit is zeker geen reden om deze mooie plek te laten vallen.

Verenigd Koninkrijk, Londen

Citytrip

Londen klinkt voor iedereen wel bekend in de oren. De populairste bezienswaardigheden zoals de Big Ben, Londen Eye, Towerbridge, ... zijn allemaal op loopafstand van elkaar. Wat het leuke is aan Londen, is dat wanneer je van het ene bekende gebouw naar het andere loopt, kan genieten van de vele stadsparken. In deze stadsparken is de kans 9/10 dat je een eekhoorn kan eten geven. Op maandag, woensdag, vrijdag en zondag om klokslag 11:00 is het de wisseling van wacht aan het Buckingham Palace. Dit is een ceremonie waarbij de typische paleiswachters op hun paarden door de straten komen gevolgd door marcherende mannen. Ik zelf ben al twee keer voor een dagje in Londen geweest. Via een goedkope reisorganisatie vertrek je in de avond met de bus en dan kom je de volgende ochtend in Londen aan, waarna je terug in de avond naar huis vertrekt. Je hebt ruim de tijd om Londen te ontdekken!

Mallorca, Alcudia

Strandvakantie

Mallorca is een prachtig eiland nabij Spanje. Het staat bekend voor de perfecte strandvakantie maar wat mij betreft is dit ook een ideaal voor avontuur en natuur. Het eiland heeft twee uiterste doeleinde: Onderaan bij El Arenal, het feest-gebied en dus perfect voor de mensen die het uitgaansleven van Mallorca willen proeven. Bovenaan bij Alcudia, dit is het rustige gedeelte waar je van de witte stranden met mooie rotsen kan bezichtigen. De prijzen voor eten en drinken zijn op het eiland ongeveer het zelfde als in België. Wat wel positief is, is dat je goedkoop een appartement kan huren (met keuken, dus je kan zelf koken = GOEDKOOP), 100m van het strand en dat de vliegtickets in prijs goed mee vallen. Het is dus een prijsvriendelijke, ideale bestemming om tot rust te komen, of met je vrienden eens lekker hard gaan.

Griekenland, Kreta

Kreta, een prachtig Grieks eiland waar je veel mogelijkheden hebt in activiteiten. Het eiland heeft aan aantal overeenkomsten met Mallorca:

• Goedkope vliegtickets
  • Eten en drinken is even duur als in België
  • Goedkoop appartement met keuken en ook weer 100m verwijderd van het strand
  •  Veel natuur en avontuur

Wat wel leuker is aan Kreta, je hebt hier veel meer opties aan activiteiten. Overal staan informatiepunten over wat je kan doen in omstreken. Dit begint met een scooter huren tot een boot naar Santorini (het mooie witte eiland van Griekenland, dit was wel 150 euro voor een daguitstap). Ik zelf heb voor een daguitstap naar Elafonisi gekozen, dit was een prachtig roze strand, waarbij je onderweg nog bij grotten stopt. Kortom Kreta is een super vakantiebestemming voor als je goedkoop wilt relaxen en toch wat avontuur wilt opzoeken!

Italië, Toscane

Roadtrip

Italië, het land met het lekkerste eten, gezelligste mensen en prachtige bezienswaardigheden. Ik heb voor een roadtrip gekozen omwille van de talrijke mooie plekken die verspreid liggen in het gebied Toscane. Vanuit Eindhoven hebben we een (goedkope) vlucht genomen naar Pisa, hier begon ons avontuur. Via onze vlucht hadden we een Fiat 500 gehuurd om in de Italiaanse sfeer te komen. Onderweg hebben we verschillende dorpjes en steden bezocht:

• San Vincenzo
  • Volterra
  • Livorno
  • Pisa
  • Lucca
  • La spezia

Als je deze plaatsen op de kaart van Italië had mee gevolgd, kon je zien dat we van onder naar boven zijn gegaan. Het allermooiste was La Spezia, dit is een gebied met verschillende kleurrijke dorpjes. We zijn hier maar 1 dag geweest en dit was uiteraard veeeel te kort. Nu moet ik je iets verklappen, omdat ik alleen maar goedkoop wil reizen was dit geen echte roadtrip. We verbleven elke nacht in San Vincenzo, in een stacaravan op een camping. Ideaal voor je portemonnee! Voor meer vragen over de streek Toscane, klik bovenaan op contact.

Tsjechië, Praag

Citytrip

Praag is een authentieke maar prachtige stad! Met de Tsjechische Kroon kan je lekker eten kopen, goedkoop de tram nemen en tal van activiteiten doen. Praag is zo groot dat je er 1 volledige dag in kan rondlopen en je nog steeds niet alles gezien hebt. Onderweg vindt je de typische 'trdelník' dit is een gerold gebak op een BBQ, waarna ze dit vullen met lekkere pudding en vers fruit. Dit moet je zeker weten geproefd hebben. In Praag kan je ook gezellig een bootje of peddelboards huren om op de rivier te drijven. Of wanneer je liever de extreme koude wilt opzoeken kan je terecht in bij de ijsbar, dit is een café dat volledig uit ijs bestaat! Goed nieuws! Praag is ook één van de goedkoopste citytrip op dit moment! GO GO GO!

Oostenrijk, Kaprun

Wandelvakantie

'Wandelen is zo saaaaai' Dit is wat ik dacht voor ik vertrok naar Oostenrijk met mijn ouders. Toch was dit uiteindelijk één van de mooiste vakanties die ik gedaan heb. Met een volle koffer vertrokken van vanuit België richting Kaprun. We sliepen in hotel wat leek op een oude berghut: SUPER GEZELLIG! Elke dag vertrokken we met de auto om de mooiste plekjes op te zoeken. Het ene prachtige uitzicht na het andere, ik voelde me zo vrij als een vogel. Hier en daar kwamen we een watervalletje tegen of stond er een koe op straat. Wat je ook zeker moet doen als je de kans hebt, is een dorpsfeest mee volgen. Veel bier, leuke muziek, typische Oostenrijkse kleren en veel animatie gegarandeerd! Natuurlijk kan je in Oostenrijk nog meer doen dan wandelen. Boogschieten, rodelbaan en sneeuwballengevecht in de hoge bergen mogen zeker niet mankeren in deze reis. De prijs voor een vakantie als deze is ook geen tegenvaller, natuurlijk is zo een berghut niet veel luxe maar dat heeft zijn charmes! Wij hebben deze vakantie in begin september gedaan, maar je kan natuurlijk ook kiezen voor een skivakantie (wat wel duurder is omdat het hoogseizoen is).

Voor meer vragen over Oostenrijk, klik hierboven op contact!

En nog veel meer!

België (Brugge en Ardennen), Amsterdam, Kroatië, Singapore, Zwitserland, Duitsland (Zwarte wout), Griekenland (Corfu), Italië (Gardameer), Frankrijk, Portugal (Algarve), ...

HANDS UP!

Uitdagingen!

Ook de landen waar ik zelf nog niet geweest ben, wil ik voor u uitstippelen. De mooiste stranden, lekkerste restaurantjes, leukste activiteiten en super accommodaties opzoeken is helemaal mijn ding. Aarzel dus zeker niet om nieuwe bestemmingen te bevragen!